Skolstart

När skolor runtom i Sverige startar återigen upp efter ett långt sommarlov kan det vara bra att starta upp klassen med att läsa högt ur en bok som handlar om att börja skolan. Här nedan kommer några exempel på några nyare böcker samt några äldre böcker om att börja skolan.

"Jag ska börja skolan" är den perfekta guiden för alla som ska börja skolan eller förskoleklass. Boken är fylld med massa färgglada illustrationer illustrerade utav flera olika kända illustratörer. Boken är även lättläst så för alla barn som knäckt läskoden kan läsa den själv.

​Boken tar upp allt man behöver veta om att börja skolan: från uppropet till nya kompisar, att förstå vad bokstäverna betyder till vad man gör om man glömt läxan eller hur skolan faktiskt ser ut och vilka som jobbar där. Det finns även texter och ramsor – om alla våra månader och dagar till exempel.

Här finns också en nyskriven deckargåta av Kerstin Lundberg Hahn, illustrerad av Hanna Granlund som även gjort omslaget.

​Boken passar till 6-9 år och är utgiven av bokförlaget "En bok för alla."

"Boken om att börja skolan" är skriven utav Helena Bross känd för sina populära böcker Lätt att läsa-serierna ”Axel och Omar” och ”Klass 1B”.

Här är författaren fenomenal på att göra det vardagliga spännande och roligt och tillsammans med Emma Göthners livfulla och träffsäkra illustrationer skapar igenkänning och bidrar till stor läsglädje.

Här får vi bekanta oss med skolan som den ser ut en helt vanlig vardag med schema, läxor, gympapåsar och hemspråk.

Det är dagen innan Isak ska börja ettan. Han sitter hemma på sängen och känner hur det pirrar i magen. Att börja skolan känns spännande, roligt och läskigt på samma gång! Tänk att lära sig läsa och räkna, och att få en massa klasskompisar man aldrig har träffat förut! Att börja skolan är stort. Vad Isak inte vet är att de andra i hans klass är minst lika nervösa: Leila, Juli och Gunnar funderar också över hur det ska bli. Vilken tur att fröken visar sig vara väldigt snäll och att skolan faktiskt verkar vara ganska så rolig.

Boken passar bäst som högläsningsbok och är ämnad för 6-9 åringar och är utgiven av Bonnier Carlsen.

Frökens nya klass är perfekt att läsa om man kommer ny som Fsk- eller lågstadielärare till en ny skola eller att man helt enkelt ska få en bunt med massa nya förväntansfulla barn.

Skolan börjar i morgon och det är riktigt nervöst för fröken som ska börja efter ett långt sommarlov och denna gång ska hon träffa 24 nya elever. Det är väl inte så konstigt att darra inför tanken på 24 barn som hon inte känner och som alla stirrar på henne. Tänk om dom är hemska små vampyrer. Eller rymdmonster från Mars som pratar så hon inte förstår. Hur ska det gå? Att börja skolan kan vara riktigt läskigt. Särskilt om man är skolfröken.

Boken är ämnad till 6-9 år och är utgiven av bokförlaget Opal.

"Ny i klassen" är en vardagsnära, varm bok med hög igenkänningsfaktor, om hur det kan vara att byta skola och komma till en ny klass.

En perfekt bok för alla killar och tjejer som precis har börjat läsa själva. Boken ingår i bokserien "Klass 1b" är en serie lättlästa böcker.

Här får vi möta en skolklass i en serie helt fristående böcker, som var och en har något eller några av barnen i klassen som huvudpersoner. Böckerna ingår i bokförlagets Bonnier Carlsens "Lätt att läsa-serie." Boken passar 6-9 år.

"Den elaka vikarien" är en härlig lättläst skräck för nybörjarläsarna. Med skön humor balanserar författare och illustratör tillsammans på slak lina för att tänja gränserna så mycket man får utan att det blir fel.

Här garvar ungarna, kanske inte alltid så hjärtligt, men inte heller nödvändigtvis elakt. Det ger en drivkraft som gör att även de mest tvehågsna nybörjarläsarna kan ta sig igenom boken, få mersmak och kanske läsa en till!

Nina börjar skolan är perfekt att ha som högläsningsbok om man har barn som ska börja Förskoleklass eller om man är mentor till en ny grupp med stora 6 åringar. Boken passar barn i 5-6 år åldern som högläsningsbok och är utgiven av bokförlaget Rabén & Sjögren

Det här är berättelsen om Ninas första termin i förskoleklass. Om att öva på alla bokstäver, gå ut på rast, äta mat i en matsal, träffa gamla kompisar och få nya. Om att vänta både på att läsa dikt för hela skolan och på att tänderna ska trilla ut.