källkritik

Vad är en källa?

En källa är den plats, den sak eller den person som vi hämtar information ifrån.

De kan vara:

• skriftliga (böcker, tidningsartiklar, brev, mail - text)
  • muntliga (intervjuer, tal, inspelningar, föredrag)
  • materiella (fysiska saker som visar att saker har hänt såsom ruiner, runstenar, dagbok)
  • visuella (bilder, fotografier)
  • audovisuella (filmer, tv-program)

Journalisten Hugo Ewald föreläser om verktyg som du kan använda för att bli en bättre viralgranskare.

Se hans föredrag från Källkritikens dag här till höger

Vad betyder källkritik?

Det betyder att du måste fråga dig om du kan lita på källan.

Det är ett sätt att skilja sanna källor från falska källor och ett sätt att leta efter var källan ursprungligen kommer från innan den har spridits.

För att kunna vara kritisk kan man ställa sig frågan:

Vem säger vad till vem i vilket syfte och när?

Vem? Vem har skrivit informationen? Är det någon som kan ämnet bra? Vem är det som står bakom - en organisation, ett företag, en skola, en privatperson, ett politiskt parti? Vet du inte vem som skrivit texten så kan du inte helt säkert säga att det är en trovärdig text?

Vad? Stämmer innehållet? Låter det rimligt? Kan du hitta samma information någon annanstans? Är de källorna trovärdiga? Kan du leta upp källorna som din källa hänvisar till?

Till vem? Vem är den tänkta mottagaren? Riktar man sig till barn eller vuxna? Till allmänheten eller till de som redan är väldigt kunniga inom ämnet?

Varför/I vilket syfte? Varför publiceras informationen? Vad är det man vill? Informera? Vill man sälja något, uppmärksamma något särskilt, väcka debatt och känslor? På vilka sätt tror du att detta kan påverka informationen?

När? Har det hänt viktiga saker inom ditt ämne under en viss tidsperiod? Var passar informationen in i den tidsperioden? Har informationen hunnit bli gammal? Detta är olika viktigt beroende på vad det är för information du letar efter.

Källhänvisning/källförteckning

Var? Bokens titel, webbplats, telefon, mail, tidningens namn (och förstås sidnummer om det finns)

Vem? Bokens författare, internetsidans adress , personen du pratat/mailat med, tidningsartikelns namn och författare

När? Bokens utgivningsår, datum och tid när du hämtade internetinformationen (eller när sidan uppdaterades senast), datum när du intervjuade personer via telefon/mail, tidningens nummer eller utgivningsdatum samt år