Lärarhandledningar

Boksamtal till hemsidan.pdf

Med hjälp av frågorna i Boksamtalskortleken kan eleverna samtala om och redovisa böcker som de har läst. Frågorna kan användas till vilken bok som helst. Eleverna kan ha läst samma bok eller olika böcker

Finns att låna i biblioteket

Från vår Teamdrive, här till höger, kan du hitta handledningar (med frågor) på följande böcker:

Hegas förlag gör läsnycklar till alla sina böcker.Klicka på vald bok, läsnyckeln finns i nederkanten.

BonnierCarlsen har samlat lärarhandledningar till vissa av sina böcker. Där finns bl.a. en handledning till böckerna om Halvdan Viking. BonnierCarlsen ger ut barn- och ungdomslitteratur.

Nypon förlag gör arbetsmaterial till alla sina böcker. Förlaget ger ut lättlästa böcker

Rabén & Sjögren har samlat lärarhandledningar till vissa av sina böcker, bland annat trilogin av Strandberg om Monstret.

Alma pristagarnas böcker förses vartefter med s.k. läsnycklar, en sorts handledning när du vill använda boken i undervisningen

Olika förlag har både läsförståelse- och normkritiska frågor till en del av sina böcker.

En bok för alla har gjort lärarhandledningar till visa av sina utgivna titlar.

MTM gör lektioner till de flesta av LL-förlagets böcker och till 8 Sidor. Här hittar du en lista på alla lektioner. Först ett kortare stycke där de senaste lektionerna presenteras, sedan en lista med alla lektioner

Lärarna Johanna Martinez Conde och Anna Windirsch har gjort en lärarhandledning till serieboken Vi kommer snart hem igen.

Den handlar om förintelsen.

Helga Boström har gjort en handledning till Lou! Dagboksdagar. Passar bäst i åk 4-5.