Boktips lågstadiet

Här hittar du boktips för de yngre barnen. Sidan uppdateras ca 2 gånger per termin.

Till flera av böckerna kan det finnas lärarhandledningar.

Tips på nya böcker emottages av skolbiblioteket med glädje.

Mickan är åtta år och räcker inte upp handen så ofta. Men hon är inte så blyg som fröken säger. Det är bara det att hon inte gillar att gå på Natalis Big Bang-kalas, är skiträdd för borrmaskinen i snickis och hatar grejer som är knottriga. En måndag i klassrummet har det varit inbrott. Först ser inte Mickan och hennes klasskompisar det. Fröken tänder lampan och alla går och sätter sig - alla utom Pecka. Han går fram till klassens akvarium i stället och det är då han märker det. Fiskarna är borta. Snart står hela klassen runt det tomma akvariet. Fröken tror att det är Pecka som har tagit fiskarna, men det tror inte Mickan. På rasten pratar alla om fisktjuvarna. Richard och Lacke tror att det är städerskorna som har tagit dem.

Dom vuxna hatar Gropen. Dom tycker inte att vi ska vara där och leka för man kan dö.

- Åtminstone ramla och slå sej! säger Eva.

- En gång ramlade jag och slog mej, säger jag. Men det var inte i Gropen för det var i kuddis när Hannes skulle hoppa från ribbstolen och kom på mej istället för på tjockmattan. Eva svarar inte. Hon bara gör liten mun och tittar bort.

-Gropen är ändå dålig, mumlar hon.

Gropen ligger bakom gymnastiksalen. Någon tog bort en massa grus där förr i tiden, nu växer det sly och stubbar och man kan vara där och leka. Hur länge som helst, hur roliga lekar som helst. Alla älskar Gropen - utom de vuxna. De hatar Gropen!

Godnattsagor för rebelltjejer har blivit en av världens mest uppmärksammade barn- och ungdomsböcker. Den blev en av 2017 års mest sålda barnböcker med över 60 000 ex sålda på bara några månader.Här är fortsättningen, med 100 nya berättelser som bygger på verkliga och fantastiska kvinnor – alltifrån drottning Nefertiti till Beyoncé. Här finns också en mongolisk örnjägare, en irländsk pirat, en fransk akrobat, en engelsk deckarförfattare, en italiensk borgmästare, en rumänsk hjärnkirurg, en graffitikonstnär från Afghanistan och en svensk drottning med namnet Kristina. Samt många, många fler.Coola, drivna kvinnor som alla har åstadkommit något speciellt eller stått upp för sina ideal. Förebilder som inspirerar sina läsare till att våga tro på att de kan bli precis vad de vill.De hundra illustrerade porträtten är skapade av konstnärer från hela världen, och för texterna svarar den italiensk-amerikanska duon Elena Favilli och Francesca Cavallo

Det är en sorgligaste julafton man kan tänka sig. Stefans mamma har tagit sitt eget liv. Stefan förstår inte varför, mamma var ju inte olycklig eller sjuk. Så hittar Stefan ett paket under julgranen. I paketet ligger ett förstoringsglas. Med det i handen går han på upptäcktsfärd. I ett brev från mamma ser han en pytteliten meddelande inskrivet i en ros. Så är jakten på fler ledtrådar igång. Tog mamma verkligen sitt eget liv eller ligger det något annat bakom?

Full med bilder av serieskaparen Ola Skogäng. Kolla in bibliotekarien! Han är väldigt lik Martin Widmark själ